Ultra Machu Picchu Trail UMPT – Relato de Taís Damasio

Ela escolheu a data do seu aniversário para se tornar ultramaratonista de montanha. Resolveu ir correr a Ultra Machu Picchu que ocorreu no úlitmo dia 13/04/2019. Foi a única mulher a completar a distância e se consagrou campeã!

Fomos atrás da taís para que compartilhasse conosco o seu sentimento, divirtam-se, o relato está lindo.

A expectativa era grande. Correr acima de 4500m de altitude, por si só, já seria um desafio gigante. Eu não sabia como meu corpo reagiria a diversas horas em atividade em um ar tão rarefeito. A expectativa virou medo, quando dois dias antes, ao subir a Montanha das Sete Cores (5.036m de altitude) com o objetivo de aclimatar, eu tive o tal do “mal da montanha”: dores horríveis de cabeça, pressão muito forte na nuca e vômitos intermináveis. Um pavor! Se isso acontecesse na prova, eu estaria fora! Era impossível ficar em pé.

Chegou o dia. Às 4hs da madrugada parti de Mollepata em direção a Comunidad Kamas, local da largada. As 6hs começou a prova, com 3.250m de altitude, frio e  muito vento. Alguns brasileiros amigos largaram comigo, mas logo nos separamos e dali em diante foi uma prova solitária, raros alguns momentos. Já no Km 6 tive que atravessar um rio pela altura da canela. Resolvi parar e tirar o tênis. Achei muito arriscado molhar o pé, num clima tão frio e assim permanecer por muitas horas, tendo tantos kms pela frente. Escolha certa!

Do 6km em diante foi só subidas. Logo no km 8 comecei a subir a primeira montanha, chamada Kamas, que em 9km de subida fez eu chegar a 4.718m de altitude, 1.790m de altimetria e uma paisagem de encher os olhos e o coração. Alcancei o topo no km 17, com quase 4 horas de prova. Ali era para ter um ponto de hidratação e alimentos. Entretanto, não havia nada e eu quase não tinha mais água e suplementos. O que não tem solução, solucionado está. Condicionei meu corpo e mente para chegar até o km 30, onde haveria o próximo PC. Segui firme e o melhor, feliz.

Logo encontrei um atleta das 100 milhas chorando agarrado numa pedra. Perguntei se estava tudo bem, se precisava de algo. Ele me disse que tinha fobia de altura, que embora fosse ultratrail nunca havia corrido em meio a tantos penhascos. Sentei do lado dele e disse que ele não tinha opção, que teria de enfrentar aquilo porque ninguém iria tirá-lo dali antes dele morrer congelado. Eu falava e ele chorava mais. Peguei na mão dele e disse que ele iria descer comigo. E lá fomos, pé por pé. Ele seguiu chorando e eu não parei de falar nenhum segundo, sempre tentando mostrar o quanto tudo estava sendo transformador. Que a fobia ficaria na montanha e que ele sairia daí muito mais forte. A descida era absurdamente técnica. Custamos para ficar em pé. Chegamos a levar 50 min para descer apenas 2km. Terminamos bem, ele mais forte e eu muito feliz em ter sido útil. Segui.

No Km 23 encontrei uns nativos assando batata no chão. Uma criança veio me oferecer uma. Que espetáculo! Nunca esquecerei o sabor. Comi com casca e nem me importei com o fato de estarem com um pouco de barro. Aliás, comi 4!

Mais adiante resolvi para numa água corrente em meio as pedras para encher todas garrafinhas de hidratação e suplemento. Que tranquilidade! Estava bem abastecida.

Nesse ponto encontrei um italiano passando muito mal pela altitude. Parei mais uma vez. Tentei ajuda-lo com tudo o que tinha: folha de coca, oxigênio (levei um pequeno cilindro comigo para essas emergências) e água florida (que eles usam muito para dor de cabeça da altitude).

Segui bem. As paisagens eram lindas demais, de tirar o fôlego. Mas o terreno era duro demais. Pedras e pedras. Umas gigantes que precisavam ser escaladas, outras menores que ao menor descuido nos levavam ao chão.

Cheguei no Km 30 com 7h30min de prova. Entrei no PC e só consegui comer queijos e amendoim. Havia sopa, mas achei o cheio muito forte e resolvi não arriscar. Nesse momento soube que eu era a 1ª colocada. Nem acreditei! Logo chegou um rapaz das 100 milhas e me disse que a 2ª colocada estava logo ai. Resolvi não me demorar (kkkk) e logo comecei a subir a 2ª montanha. Meu Deus! Foram intermináveis 13km subindo. Nessa parte da prova encontrei muita gente. Eram turistas que falavam todas as línguas imagináveis. Todos falavam comigo, aplaudiam e davam aquela força. Eu não atendi nem a metade do que me disseram, mas respondi tudo. Era tão bom ver gente! Também encontrei muitos cavalos descendo as montanhas carregando alimentos para os nativos. Que vontade de montar em um e fazê-lo subir (kkkk). Quem não teria, né!

Cheguei ao topo no km 43, com 4.618m de altitude e 12h44min de prova. A partir dai que a coisa ficou tensa. Escureceu e eu, novata no ultra trail descobri, só nesse momento, que minha lanterna era de alcance médio. Eu estava sozinha, numa escuridão, com uma montanha gigante e imponente do meu lado, e minha super lanterna me permitia ver uns 10 passos a minha frente. Ou seja, além de haver poucas marcações eu não conseguia enxergar as poucas que tinham.

Resolvi me guiar pelo rio e pelos cocôs de cavalos e vacas. Afinal, se os animais por ali passavam é porque haveria caminho e eu chegaria em algum lugar. Todo cuidado era pouco. A região é repleta de penhasco e qualquer descuido poderia ser fatal.  Assobiava muito na esperança de encontrar alguém perto. Mas nada! Nem lanternas eu via. Rezei tanto, mas tanto, para estar no caminho certo. Cruzei o rio inúmeras vezes. Me vi perdida várias outras. Mas desespero não iria resolver nada. Uma hora alguém apareceria.

Por vezes, via vultos e me enchia de alegria, mas logo percebia que era um cavalo ou uma vaca. Foram 6 horas assim, até chegar a base da montanha. Que felicidade! Ainda mais que tinha uma PC.  Recebi uma benção de um inca que me revigorou. Que povo mais místico e cheio de energia! Comi pão puro e café preto. Nesse momento soube que 5 mulheres já haviam desistido. Guardei uns pães no bolso da bermuda mesmo e segui.

A montanha tinha acabado, mas os penhascos não. Tremia muito as pernas de cansaço. Por vezes elas não me obedeciam. Cai muito. Quando batia o medo, eu o espantava pensando no quanto tinha sido duro chegar até ali e no quanto eu tinha sido forte. Alinhava a mente e me reequilibrava.

Cheguei no km 51, onde havia o ultimo PC com alimentos. O organizador da prova estava lá e me disse que faltavam 15km (10km seguindo o rio, dentro do Caminho Inca e mais 5km até chegar ao povoado de Mollepata). Fiz as contas na hora e fiquei tão aliviada porque a prova terminaria no km 66. Mas não foi bem assim. Terminei os 10km do Caminho Inca e nada de sinal de luz. Segui por mais 8km de sobe e desce, com terrenos sempre muito técnicos. Comecei a ver luzes, mas muito distantes. Entrei finalmente num estradão que, em 9km intermináveis, me levou a Mollepata, local da chegada. Como era 1h07min da madrugada, havia pouquíssimas pessoas. Tive uma prova e uma chegada totalmente solitária, mas nunca havia me sentindo tão cheia de vida!

Antes de mim, apenas 3 homens cruzaram a linha de chegada. Fui a única mulher a terminar a prova, sendo que a última desistiu no km 60.

UMPT tem sido considerada a prova mais desafiadora e perigosa do mundo. Não é a toa. Há muitos penhascos por todos os cantos, o terreno é altamente técnico e há muito poucos pontos de controle. Além, de não haver sinal de telefone ou internet, o que dificulta muito a comunicação.

Por tudo isso digo, que a UMPT é linda e difícil na mesma medida e aí está a conclusão disso tudo.

269 respostas para “Ultra Machu Picchu Trail UMPT – Relato de Taís Damasio”

1. Tiktok takipçi satın al hizmeti ile takipçi sayını arttırmaya başla! Türkiye’nin en güvenilir tiktok takipçi satın alma sitesi ile takipçi sayınızı arttırmak çok kolay. Güvenilir ve ucuz tiktok takipçi satın alma paketleri sunan sitemiz ile güvenilir bir şekilde hesabını yükselişe geçir! Tiktok güvenilir takipçi satın almak için sitemizi ziyaret edin.

2. İnstagram takipçi satın alarak takipçi sayınızı arttırmak sandığınızdan çok daha kolay. Websitemizi ziyaret edin ve takipçi satın almak için paketinizi seçin. Ödeme yöntemlerinden dilediğinizi seçerek, güvenilir instagram takipçi satın alın. Hadi sende gel ve takipçi satın alarak, takipçi sayını arttır.

3. İnstagram takipçi satın al sitesi sizlerle! İnstagram takipçi sayısını yükseltmek isteyen kullanıcılar için en güvenilir instagram takipçi satın al sitesi hizmet vermektedir. İnstagram profiline akış olmasını istiyorsan eğer yapman gereken tek şey instagram takipçi satın al paketlerini incelemektir. En ucuz instagram takipçi satın al paketlerini al ve hesabını fenomen hale getir.

4. Sosyal medya uygulamalarının en popüler uygulaması instagram için hemen takipçi satın al. İnstagram ucuz takipçi satın almak için websitemizi ziyaret et ve hemen en ucuz takipçi satın al.

5. İnstagram takipçi satın al son zamanlarda binlerce kişi tarafından araştırılmaktadır. İnstagram takipçi satın al hizmetinden faydalanmak için alacağınız sitenin güvenilir olması gerekmektedir. Güvenilir instagram takipçi satın almak için bizi tercih etmenizde fayda vardır. İnstagram takipçi satın al hizmeti için en güvenilir site ile karşınızdayız!

6. Türk takipçi ve güvenilir takipçi satın alarak takipçinizi yükseltebilirsiniz. Sizde sosyal medya uygulamalarında daha fazla beğeni, takipçi ve izlenme için takipçi satın alabilirsiniz. Hadi gelin ve instagram takipçi satın alarak takipçi yükseltin.

7. What Red Bull Music Academy was for musicians and why we will miss it
    What is the RBMA?
    International music residency for artists, producers and DJs, which was sponsored by Red Bull, and the musical and organizational part was handled by yadastar from Cologne. A creative residence is something similar to a children’s camp for adults: participants gather in one place, live together, engage in creativity and make joint projects.

In addition to the creative residency, RBMA is also a huge archive of video lectures from well-known producers, sound engineers and musicians: all these lectures were held live during the residency.RBMA started working in 1998 in Berlin. At that time, the tumultuous nineties and euphoria that came after the fall of the Berlin wall were already fading, and people who came to Berlin for inspiration either left or lost their enthusiasm.
    “We were 23 years old,” says Torsten Schmidt and Mani ameri, the founders of Yadastar, which founded the residency in collaboration with Red Bull, ” and we really missed the opportunity to learn music: it was difficult to exchange experiences, all like — minded people seemed to be scattered and confused all over the world, pathetic sound engineering courses and music colleges did not provide a single gram of valuable or even relevant information. When Red Bull asked what kind of project they could do with us in the music field, the idea was obvious — it would be cool to bring together musicians of different styles and cultures and give them the opportunity to learn from each other.”

sat essay help prepscholar dissertation help i need help writing an essay for 6th grade advanced reading

8. “Right here is the perfect web site for everyone who really wants to find out about this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I personally will need toÖHaHa). You certainly put a fresh spin on a subject that’s been discussed for many years. Excellent stuff, just wonderful!”
    דירות דיסקרטיות בירושלים

9. “This is the perfect web site for anybody who would like to understand this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I really will need toOHaHa). You certainly put a brand new spin on a topic that has been written about for many years. Excellent stuff, just great!”
    דירות דיסקרטיות במרכז

10. “After I initially commented I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I receive four emails with the same comment. There has to be a way you can remove me from that service? Cheers!”
    נערות ליווי בתל אביב

11. “When I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I receive 4 emails with the exact same comment. Is there an easy method you are able to remove me from that service? Thank you!”
    נערות ליווי ברמלה

12. “Can I just say what a relief to uncover somebody that genuinely understands what they’re discussing over the internet. You actually realize how to bring a problem to light and make it important. More people ought to check this out and understand this side of your story. It’s surprising you aren’t more popular because you certainly possess the gift.”
    נערות ליווי באשדוד

13. “When I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve four emails with the same comment. There has to be an easy method you can remove me from that service? Kudos!”

14. “I’d like to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog. I really hope to see the same high-grade blog posts from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal website now ;)”
    נערות ליווי ברחובות

15. “This is the right webpage for anybody who wants to understand this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I personally would want toÖHaHa). You certainly put a brand new spin on a topic that has been written about for a long time. Great stuff, just excellent!”
    נערות ליווי בגבעתיים

16. “Right here is the right web site for everyone who really wants to understand this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I personally would want toÖHaHa). You definitely put a brand new spin on a subject that has been discussed for many years. Excellent stuff, just wonderful!”
    נערות ליווי בהרצליה

17. “When I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I get four emails with the exact same comment. Is there a means you are able to remove me from that service? Many thanks!”

18. “The very next time I read a blog, Hopefully it does not fail me as much as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read through, nonetheless I truly believed you would have something interesting to say. All I hear is a bunch of crying about something you could fix if you weren’t too busy looking for attention.”
    נערות ליווי פרטיות

19. “Can I simply say what a relief to uncover someone that actually understands what they are talking about on the internet. You definitely know how to bring an issue to light and make it important. More people have to read this and understand this side of the story. I was surprised that you are not more popular because you surely have the gift.”
    שירותי ליווי

20. “I would like to thank you for the efforts you’ve put in penning this site. I’m hoping to view the same high-grade content by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my very own website now ;)”
    נערות ליווי באשדוד

21. “This is the right blog for anyone who hopes to understand this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally will need toÖHaHa). You certainly put a new spin on a topic which has been written about for decades. Excellent stuff, just excellent!”
    נערות ליווי ברחובות

22. “Can I simply just say what a comfort to discover somebody who genuinely understands what they’re talking about on the internet. You definitely realize how to bring a problem to light and make it important. More people ought to check this out and understand this side of your story. I was surprised that you are not more popular given that you most certainly have the gift.”
    נערות ליווי

23. “When I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on every time a comment is added I get four emails with the same comment. Perhaps there is a means you are able to remove me from that service? Many thanks!”
    נערות ליווי ברמלה

24. “Next time I read a blog, I hope that it won’t disappoint me just as much as this particular one. After all, I know it was my choice to read, but I actually thought you would probably have something useful to say. All I hear is a bunch of whining about something you could possibly fix if you were not too busy looking for attention.”
    נערות ליווי ברחובות

25. “Next time I read a blog, Hopefully it does not fail me as much as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read through, however I truly thought you would probably have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of complaining about something that you can fix if you weren’t too busy seeking attention.”
    נערות ליווי במרכז

26. “Next time I read a blog, Hopefully it does not fail me as much as this particular one. I mean, I know it was my choice to read, but I really believed you would probably have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you were not too busy looking for attention.”
    נערות ליווי בחולון

27. “Can I simply just say what a comfort to discover somebody that actually understands what they’re talking about over the internet. You actually understand how to bring an issue to light and make it important. More people should look at this and understand this side of the story. I was surprised that you’re not more popular since you definitely have the gift.”
    נערות ליווי בנתניה

28. “The next time I read a blog, Hopefully it does not fail me as much as this particular one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually believed you would have something useful to talk about. All I hear is a bunch of whining about something that you could possibly fix if you weren’t too busy seeking attention.”
    נערות ליווי במרכז

29. “Right here is the perfect site for anyone who hopes to find out about this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I personally would want toÖHaHa). You certainly put a new spin on a subject that has been discussed for years. Great stuff, just excellent!”
    נערות ליווי ברחובות

30. “Can I simply say what a relief to discover somebody that genuinely knows what they are discussing on the web. You actually understand how to bring an issue to light and make it important. A lot more people need to look at this and understand this side of your story. I was surprised that you aren’t more popular since you most certainly possess the gift.”

31. “May I simply just say what a comfort to discover someone that genuinely knows what they’re talking about over the internet. You actually realize how to bring a problem to light and make it important. More and more people ought to check this out and understand this side of the story. I was surprised you are not more popular given that you most certainly possess the gift.”

32. “Right here is the right webpage for everyone who wishes to find out about this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally will need toÖHaHa). You definitely put a fresh spin on a subject which has been discussed for decades. Great stuff, just wonderful!”
    נערות ליווי במרכז

33. “Can I simply say what a relief to find somebody who genuinely knows what they’re discussing on the net. You certainly realize how to bring a problem to light and make it important. More and more people have to read this and understand this side of your story. I was surprised you aren’t more popular because you definitely possess the gift.”

34. “Can I simply just say what a comfort to discover an individual who genuinely knows what they are talking about online. You certainly know how to bring an issue to light and make it important. More and more people need to check this out and understand this side of your story. I was surprised you aren’t more popular given that you most certainly possess the gift.”

35. “After I originally commented I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I recieve four emails with the exact same comment. Is there a means you can remove me from that service? Appreciate it!”
    נערות ליווי בתל אביב

36. “I have to thank you for the efforts you’ve put in penning this blog. I really hope to check out the same high-grade content from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own, personal site now ;)”
    israel night club

37. Sinto muito orgulho da Taís Damásio Rotta por representar com tanto brio o nosso país. Parabéns! Ela é uma mulher extraordinária.

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *